Defend Truth

Opinionista

‘Operation Hlanza’ reveals narrow, personal interests that steer Iqbal Survé’s crumbling media house

mm

Anton Harber is executive director of the Campaign for Free Expression.

Independent Media’s leaked strategy document on political coverage in the run-up to the ANC’s December elective conference reveals how the media house has cast aside basic journalistic principles in favour of serving narrow, personal interests.

News outlets often endorse election candidates. But even as they do so, there are practices and conventions around this to preserve the credibility of their news coverage.

The endorsement must be open, so that the audience can assess the rest of the outlet’s coverage critically, alert to potential bias. The outlet — if it is one with any degree of seriousness about its journalism — is still expected to cover both the candidate and their opponents fairly and accurately and respect the consumers’ capacity to make their own voting decisions.

Increasingly, though, there are outlets that throw out these conventions and go all-in in support of their party or candidate, twisting their reporting and news choices to fit a party-political agenda. Rupert Murdoch’s Fox News in the US is the prime example of this, aggressively pursuing a Trumpian political agenda. Fox even snubbed the recent congressional hearings into the attempted insurrection of January 6 2021 — a major news event by any standard — because the evidence emerging there did not fit its agenda.

It is apparent how Fox News’ willingness to bend the news to its agenda has poisoned the US political system, with about 25% of citizens still believing that President Joe Biden stole the election, despite the lack of evidence to support this. The channel’s systematic and relentless pursuit of this agenda has dangerously undermined US democracy.

You could say the same for Murdoch’s tabloid newspapers in the UK.

Closer to home, Independent Media’s strategy for coverage of the hotly contested ANC conference in December was leaked this week by rival group News24. What was a surprise was not that Independent’s leadership was opposed to the re-election of President Cyril Ramaphosa, but their willingness to cast aside basic journalistic principles in pursuit of this.

The Star editor, Sifiso Mahlangu, who is heading the group’s conference coverage, drew up the strategy and presented it to editors at a recent meeting in Durban. The document is adorned in the ANC’s green, black and gold colours and carries the party’s logo on almost every page. He frames the coverage plan around the view that Ramaphosa’s presidency was “a disaster” for Independent Media. 

“Ramaphosa and his cabal have attempted every trick in the book to shut down [Survé’s] Sekunjalo Holdings,” Mahlangu wrote.

Nkosazana Dlamini Zuma, the nominee of the Jacob Zuma faction, “may be the best candidate for the job”, he says.

Most revealing is that the editorial motivation is not Ramaphosa’s ideology, leadership, policies or record, but his alleged attitude towards Survé and Independent Media. Nor is any reason proffered for the choice of Dlamini Zuma. There is no attempt to serve readers or the public interest, strive for good journalism or offer balanced coverage. It is all bent into the personal service of the notoriously narcissistic Survé and his corporate concerns.

In its crudity, Independent Media is discarding journalism in favour of serving narrow, personal interests without even a pretence of achieving balance or fairness. The strategy outlined in the document is remarkably thin, showing little thought on how they would make their coverage interesting, different or impactful and adding to the impression that the point was to steer the team in a partisan direction rather than ensure rigorous coverage. It is presented as a top-down declaration of company policy, not one that is put up for discussion or debate.

This approach shows contempt not just for the reader, but for their own staff, who are instructed which way they need to lean.

Survé has taken issue with News24, which said the plan was secret and was intended to “topple” Ramaphosa. While News24’s choice of language might have stretched the point, Independent Media was clearly steering its editorial team against Ramaphosa’s election and has not explicitly told readers they favour Dlamini Zuma (though this can be read into some of its gushy, over-the-top coverage of her).

Visit Daily Maverick’s home page for more news, analysis and investigations

Independent itself used rich language in describing the News24 leak as a “Stratcom report”, evoking the apartheid propaganda machinery.

As always, the super-sensitive Survé said that he was the target of a coordinated “terror campaign”. He said his group does not “have a view about any ANC candidate” (although the document expresses some clear views). But, he added, “we look forward to change in December and in [the elections of] 2024.”

Some of the worst and most destructive political coverage we have seen in recent years has come from reporters who favour not just a party, but a faction within a party, and who have acted as outlets for that faction. It is a style of reporting reminiscent of elements of the Afrikaans media under apartheid, and the SABC during periods when it was captured — so South Africans should be well warned about the dangers of journalism slipping into this kind of partisan propaganda.

Most of our media operates under the self-imposed constraints of the Press Council or the Broadcast Complaints Commission, which hold us to codes of conduct and standards of ethical and accurate reporting. Independent Newspapers broke from this system some years ago and set up its own internal — and wholly ineffective — ombudsman.

Since then it has been responsible for the now notorious “Tembisa decuplets” story, about a world record multiple birth. When the story was comprehensively discredited, Survé and his editors doubled down on it, saying the babies had been trafficked — without any evidence to back this up.

Recently, one of their “investigative reporters”, who published more vitriol than fact, was exposed as a made-up character.

Independent was long one of South Africa’s biggest media groups, its 16 newspapers dominating the daily newspaper market in the country’s major cities. The recent conduct of its owner and editors might explain the almost total collapse of the circulation of all its newspapers. DM

Gallery

Comments - Please in order to comment.

  • Carsten Rasch says:

    I have watched the slow decline of one of the bastions of SA reportage with sadness and anger. In many ways it mirrors the decline of our country. I haven’t read, never mind bought, a Cape Times or Argus newspaper in almost a decade, so there’s no chance of swaying me politically hahaha. In fact, I doubt they have a readership at all.

  • Dennis Bailey says:

    What is the actual circulation of IMs titles, and if so low, how is it continuing to publish? Not sure why DM relegated this piece to the obscurity of opinion pieces.

  • John Counihan says:

    How super-sad that a publication with such a proud history now is in the clutches of such disreputable, dark people. Does the public realise what trash they are buying when they purchase The Star? I know many corporations that have banned The Star from their reception areas. Whenever I go to Woolies, Spar etc, and pull The Star off the shelves and dump the pile under the counter – where trash belongs!

  • Malcolm Mitchell says:

    Having read the Mercury for more than 60 years I can attest to the Independant Media’s inability to convey the news in an unbiased manner. I think that I am the only one of my friends that still receives the newspaper – only because my wife does their daily crossword. PS, just try to find out the latest cricket results in the paper – IMPOSSIBLE!!

  • Cunningham Ngcukana says:

    This article by one of the most seasoned journalists of our country who has reported and written stories during the dark days of oppression and does what he believes in, that journalism is a public service. As I read the article, the mind went back as to how we arrived at this situation as one read the news in various papers and the article of Iqbal Surve in The Star insulting News 24 as an apartheid media house and the backing of his editor and journalists. One looked at the titles and the quality of journalists in News 24 and the service they have rendered to the country during the dark days of Zuma and State Capture. One contrasted them to the Gupta person in the Independent Media who was in ANN7 in defence of state capture and corruption. I have respect for Mondli Makhanya of City Press under Media 24 who has upheld the principles of journalism without fear or favour but has also like many of us paid his dues during the struggle and carries both emotional and physical. What Anton exposes is frightening but not unexpected. Iqbal Surve thinks he has a right to
    PIC money and must not repay the loan including the IT company. The PIC must not ask for the money loaned by Sekunjalo and the funny transactions. He must
    pay back the money or be arrested for fraud period. There is nobody pursuing him but failure to pursue him to return the money or auction the Independent because he has not paid a single cent to the PIC since he received the loan to
    purchase it. He must not lie.

Please peer review 3 community comments before your comment can be posted

MavericKids vol 3

How can a child learn to read if they don't have a book?

81% of South African children aged 10 can't read for meaning. You can help by pre-ordering a copy of MavericKids.

For every copy sold we will donate a copy to Gift of The Givers for children in need of reading support.