South Africa

GROUNDUP SLAPP-HAPPY

GroundUp and Daily Maverick sued by Iqbal Survé — but only for a cool R5-million

GroundUp and Daily Maverick sued by Iqbal Survé — but only for a cool R5-million
Sekunjalo Investment Holdings and Independent Media executive chairperson Iqbal Survé. (Photo: Gallo Images / Foto24 / Lerato Maduna)

Independent Newspapers has a litigation fixation.

GroundUp and Daily Maverick are being sued for R5-million by Iqbal Survé, and Independent Media, Independent Online and Independent Newspapers. Survé is chairman of the Independent Media group.

Survé is claiming damage to his reputation following the publication of a Groundup editorial: Iqbal Survé’s newspapers take the side of the Lottery crooks. The article was republished in Daily Maverick.

GroundUp subsequently published, in full, an energetic response to this editorial by Aziz Hartley, the Editor-in-Chief of Independent Media. This reply was also republished in Daily Maverick.

Nevertheless, Survé served GroundUp and Daily Maverick with papers.

Read Survé’s joint summons to both publications and claim here.

Groundup now join a comically large club of publishers and journalists who have been served or threatened with defamation papers by Survé or organisations under his control. 

In this article, we look at Survé’s case against us and the cases he’s brought against other news organisations.

Our editorial pointed out that Independent Newspapers — a group of titles owned and controlled by Survé — had displayed a clear bias towards the leadership of the National Lotteries Commission in its publication of a series of interviews with disgraced former Commissioner Thabang Mampane in August. These uncritical interviews gave Mampane a platform to defend her record. The month before, we revealed that a Lottery grant had paid for her home on an elite golf estate. Later in the month Independent Online (IOL) published another article: COO dumps National Lotteries a week after commissioner resigned — which also lacks balance.

In his claim against us, Survé says that GroundUp’s editorial was “wrongful and defamatory”. He says that readers would be left with the impression that he and his publications:

  • “Are dishonest;
  • Are biased and have political affiliation;
  • Uses Independent Media and Independent Newspapers publications to further their own political and personal agendas to manipulate narratives;
  • Corrupt or hve engaged in corruption;
  • Are unethical;
  • Have acted illegally; and
  • Are propagandists.”

Survé says that GroundUp should pay R5-million for this.

GroundUp’s operating expenses last year were less than R8-million.

The largest defamation award in South African history is R800,000, set by the Northern Cape high court in July 2021.

Litigation fixation

GroundUp is just the latest in a long line of news outlets and journalists who are being sued by Survé for reporting on the activity of his newspapers or his businesses. At least six news organisations have been sued in 2022 alone, including eMedia Holdings (owner of e.tv); Media24 (publisher of News24); Daily Maverick; and Arena (publisher of the Sunday Times, Business Day and others).

The most spectacular threat, and not in a good way, is the R500-million letter of demand against Ann Crotty, Ray Hartley, Business Day and Business Live by Survé’s African News Agency, announced in March 2017.

Then in 2019, labour journalist Terry Bell and Media24 were sued by Survé for R100-million for defamation related to a celebrated 2016 article in which Bell revealed that Survé had routinely lied about his past and his claims to fame.

Bell discovered, among other things, that

  • Survé was not, as he had claimed (and continues to claim), a personal doctor or friend to Nelson Mandela;
  • Survé was not, as claimed, mentored by Ahmed Kathrada (“I don’t know the man personally,” said Kathrada to Bell);
  • Survé falsely claimed to be a “Fellow of the Prince of Wales’s Business and Sustainability Programme”;
  • Survé falsely claimed to have received an award from Amnesty International;
  • Survé falsely claimed to have been Bafana Bafana’s “mind coach” for their African Cup of Nations victory in 1996; and
  • Survé falsely claimed to be the Indian cricket team’s “mind coach”.

And there is much more. Bell’s article is a modern classic and deserves to be re-read.

The case against him did not proceed, Bell told GroundUp. “Much as I was looking forward to it, it was just another empty threat,” he said.

Then, in 2022, Survé launched a flurry of defamation suits, seemingly making good on a number of long-standing threats against rival news publications and journalists who had the temerity to look into his affairs.


Visit Daily Maverick’s home page for more news, analysis and investigations


E-SAT TV and eMedia Holdings are facing a suit, launched this year.

Daily Maverick has been served with four such suits, excluding the one that they are cited in with GroundUp. In one, pertaining to an article written by amaBhungane journalist Dewald van Rensburg and two by Chris Roper, Survé is suing for R1.5-million (R500,000 over three articles). Another goes after a Tim Cohen article, which Survé says is worth R1-million in damages. The third takes on Pieter-Louis Myburgh for R1-million for two articles. In all three, Branko Brkic, editor of Daily Maverick, and Stylianos Charalambous, its CEO, are also cited. Brkic and Charalambous are also sued by Survé for R4-million, for an article and a LinkedIn post.

Arena Holdings is facing three suits launched in 2022

  • versus the Sunday Times, TimesLive, S’thembiso Msomi and Bobby Jordan, Survé is claiming R2-million for general damages for alleged defamation;
  • versus Financial Mail, Businesslive, Rob Rose and Ann Crotty, he is claiming R1-million; and
  • versus Business Day, BusinessLive, Lukanyo Mnyanda, Warren Thompson and Nick Hedley, he is claiming R500,000 for each of three articles.

Wits University is also being sued for defamation. In 2021, Wits hosted the African Investigative Journalism Conference. A panel featuring amaBhungane journalists discussed Survé — and then everyone involved got served with a Survé defamation suit. Watch the offending video here.

Shirona Patel, Wits spokesperson, told GroundUp that, “Dr Survé and associated entities/individuals are claiming R5-million each from the university. The university is opposing this claim.”

Anton Harber, Professor of Journalism at Wits University, said, “In this case, Dr Survé is attacking speakers for things said at a university conference. This is a direct and unprecedented attack on academic freedom. It is a case that is likely to set legal precedent — hopefully, to shore up the university’s freedom to explore ideas and knowledge without such harassment.”

Survé has also issued dozens of threats of litigation.

Daily Maverick’s publisher Styli Charalambous says in a March 2022 opinion piece that the news house has been issued with 15 such threats. Even cartoonist Zapiro has received one.

In May this year, NB Publishers, who in October 2019 published Paper Tiger, an account by Alide Dasnois* and Chris Whitfield of Survé’s takeover of Independent Newspapers, received a letter of demand from Survé. News organisations that published extracts of the book were also served with letters.

This, said Gys Visser from NB Publishers, was “a clear attempt at intimidation”. He told GroundUp that the company hadn’t heard anything from Survé’s attorneys “in quite some time”.

Slapp in the face

Charalambous argues that the letters of demand and lawsuits brought against Daily Maverick at Survé’s command are not designed to address a legitimate grievance, but just to drain money and time from a rival publication in an attempt to dissuade critical reporting. He diagnoses this as Strategic Litigation Against Public Participation (Slapp) suits.

In February, the Constitutional Court heard a matter that relates to the use of litigation to silence dissenting voices – Mineral Sands Resource Pty Ltd v Rendell & Others. Judgment is yet to be delivered

Willem De Klerk, an attorney representing Arena, Daily Maverick and amaBhungane against Survé, says they have filed a special plea that Survé’s suits are effectively Slapp suits, “an abuse of process, namely a campaign against the media”. Action in Survé’s suits has been suspended pending the outcome of the Constitutional Court matter.

“The amounts claimed by Survé are patently exorbitant which Survé knows he would not realistically or even remotely be awarded by the courts, which in our view underscores the abusiveness of the campaign,” said De Klerk.

It is difficult to understand how Survé or his lawyers come to the amounts claimed in their various summons. All his claims are in excess of the largest-ever defamation claim, but even then, it is difficult to understand why the “damage” done by GroundUp is set at R5-million, while Business Day, BusinessLive, Lukanyo Mnyanda, Warren Thompson and Nick Hedley, are being sued for R500,000 for each of three articles. Why is Ann Crotty being sued for R1-million in 2022, when in 2019 a suit against her was worth R500-million?

GroundUp sent Survé detailed questions about the status of his defamation litigation. We asked about cases going back to 2015. We also asked whether the threats of litigation had been followed by summons.

In response, his lawyers, Abrahams Kiewitz Inc. informed us: “Our client will not comment on the matters you refer to, as they are before court.”

Huh? DM

* Disclosure: Dasnois is associate editor of GroundUp

First published by GroundUp.

Gallery

Comments - Please in order to comment.

  • Andrew C says:

    A real life Walter Mitty. He probably really believes his own lies.

  • Stephen Kettlety says:

    Does anybody still read Independant Newspaper drivel, besides looking for a daily dose of hilarity ? ie 10 babies etc. I think Iqbal Surve’s feet are planted firmly in mid air, or, as my Scottish friend tells me ” He’s away wi the wee birdies”.

  • jcdville stormers says:

    Zuma’s lapdog ,Mr suurvy

  • Beyond Fedup says:

    Nothing but a crass and obnoxious fraudster and serial liar who hides behind his so-called BEE “credentials” to enrich himself at the expense of others! A wicked man indeed who deserves to be exposed for the rubbish that he is and jailed for many years.

Please peer review 3 community comments before your comment can be posted

X

This article is free to read.

Sign up for free or sign in to continue reading.

Unlike our competitors, we don’t force you to pay to read the news but we do need your email address to make your experience better.


Nearly there! Create a password to finish signing up with us:

Please enter your password or get a sign in link if you’ve forgotten

Open Sesame! Thanks for signing up.

We would like our readers to start paying for Daily Maverick...

…but we are not going to force you to. Over 10 million users come to us each month for the news. We have not put it behind a paywall because the truth should not be a luxury.

Instead we ask our readers who can afford to contribute, even a small amount each month, to do so.

If you appreciate it and want to see us keep going then please consider contributing whatever you can.

Support Daily Maverick→
Payment options

Daily Maverick Elections Toolbox

Feeling powerless in politics?

Equip yourself with the tools you need for an informed decision this election. Get the Elections Toolbox with shareable party manifesto guide.