South Africa

NEWS ANALYSIS

News boss Phathiswa Magopeni under fire amid fears that SABC entering a new phase of capture 

Illustrative image//SABC CEO Madoda Mxakwe. (Photo: Sebabatso Mosamo/Sunday Times) SABC head of news and current affairs Phathiswa Magopeni. (Photo by Gallo Images / Sunday Times / Moeletsi Mabe) and SABC board chairman Bongumusa Makhathini. (Photo: Veli Nhlapo/Sowetan)

SABC CEO and chairperson exerted political pressure on the Group Executive for News and Current Affairs to give the ANC positive coverage ahead of the election, according to a grievance lodged with the SABC.

The SABC will not comment on a grievance lodged by its heads of news and current affairs Phathiswa Magopeni against the CEO and chairperson, whom she alleges interfered in two major national news stories.

In an eight-page grievance letter, Magopeni details how SABC CEO Madoda Mxakwe and board chairperson Bongumusa Makhathini pressured her to give the ANC more airtime than she and her political team had scheduled.  

She also alleges that Makhathini tried to influence how the SABC covered the inauguration of a new AmaZulu King after the death of King Goodwill Zwelithini in March 2021.  She is facing what she claims are trumped-up charges related to how an interdicted episode of Special Assignment aired in October.  

The SA National Editors Forum (Sanef) and the Campaign for Free Expression demand that Magopeni’s disciplinary hearing related to the Special Assignment episode on tow-truckers “take place openly and transparently. An open and transparent process will not only assist the public to make up its mind on the case, but will also aid the SABC to dispel the perception that the process is part of a political witch-hunt,” said Sanef chairperson Sbu Ngalwa, who reiterated that the organisation had respect for the broadcaster’s internal processes. 

“Too much is at stake for this to happen behind closed doors. Ms Magopeni has said that she is being hounded out because she has resisted political interference. We need the public to see if this is a return to the days when factional politics dominated the SABC and buried its public service mandate,” said the Campaign for Free Expression’s executive director Anton Harber.  

Media lawyer Dario Milo, who has recently won significant cases for greater tax and political donation transparency, represents Sanef and the Campaign for Free Expression. 

Magopeni said they are trying to axe her while working a “corrosive and unbearable” environment. 

Daily Maverick sent the broadcaster detailed requests for comment.  

SABC spokesperson Gugu Ntuli said “The SABC is not commenting on the matter.”  

SABC News rides high with Magopeni as saddle-woman

Magopeni was appointed Group Executive for News and Current Affairs at the SABC in 2018 after an exhaustive search for the right candidate.   She came to the SABC from eTV, where she was a senior news executive.  In three years, Magopeni and her team restored trust and credibility in SABC News after the era of Hlaudi Motsoeneng, who ran the broadcaster into the ground.  

In 2020, the Broadcast Research Council said that SABC TV had a viewership of 30- million, far and away the highest in the country. The SABC free to air news service is watched by 40% of the total available audience, while the SABC 24-hour news channel on DStv has 40% of total news viewers, up from 14.7% four years ago. 

A scholar, as much as she is a news manager, Magopeni is a stickler for systems and rules. During an election, the SABC is subject to higher standards of fair play than the rest of the media: it must give equitable and proportional airtime to all political parties. 

In 2021, the news team devised strategies to do so, and it added the successful Service Delivery Gauge programme to its schedule. Producers and journalists went out to test whether municipal promises were kept or not.  The outcome was public broadcasting at its best: rooted in people’s experiences, a barometer of government service and interviews with politicians and municipal officials that went beyond public relations puffery.  

This programme got the goat of the ANC Head of Elections, Fikile Mbalula. On November 25, he blamed the SABC for the ANC’s poor showing in which the party’s support dipped below 50% for the first time since in the democratic era. While there was an outcry against his scapegoating, what was not well-known at the time, was that the ANC and the Minister had found willing ears in the organisation’s C-Suite. 

SABC CEO takes over Magopeni’s role; SABC chairperson jumps in too 

In October, the ANC circumvented Magopeni to go straight to Mxakwe to get its way, Magopeni revealed in her grievance letter. Mxakwe communicated directly with ANC spokesperson Pule Mabe. 

“On Sunday 24 October 2021, Mr Mxakwe called me about the ANC’s Mr Pule Mabe, who wanted to set up a radio interview for the ANC President who was campaigning in Limpopo,” Magopeni wrote.

“The idea initially seemed to be about the SABC going to a private radio station to cover an interview that was being set up there for the ANC President. I objected to this because SABC News is a public news service with a national footprint servicing 18 radio stations and allowing this would have made a mockery of the SABC’s own radio stations…,” Magopeni continued.

By summoning the SABC, Mabe did what the ANC has always done to the broadcaster: treat it as a state, not a public broadcaster.  She stood firm against corporate and political pressure and insisted that the SABC interview the President on its terms. “As a result, the interview did not happen. I have every reason to believe that the strange charges against me are the repercussions of my refusal to consent to the interview. As the editor-in-chief, it is my obligation to protect and maintain the editorial independence of the SABC’s public news service, to safeguard its integrity, and to ensure that its controls are not breached,” Magopeni wrote.

Later that day, the interference got worse. SABC board chair Makhathini’s number turned up on Magopeni’s phone. He asked what she had done to schedule the interview. “I said I had done nothing because it would have been an editorial transgression. He (Makhathini) said the ANC President was in his final leg of the campaign and would be making his way to the SABC afterwards.  

“He asked me if the President would have to leave the SABC without doing the interview, I emphatically said ‘yes’ because no editor had knowledge of that interview and it would be a breach of editorial transparency in our newsroom processes…I also told him of the standing invitation for the ANC President to be interviewed by the Politics Editor, as it was the case with all interviews done with parties represented in Parliament,” Magopeni recounts in her letter.

“What concerned me most is that both the Board Chair and GCEO know the sensitivities involved in editorial processes as I have on numerous occasions tried to explain why certain practices were forbidden where news and current affairs is concerned,” said Magopeni.  She reiterated how traumatic the years of capture had been on the SABC newsroom and how its credibility and trust had been abused by a series of CEOs and editors who had not been able to withstand political pressure.   

Since 1994, the ANC struggled to understand the difference between a state and a public broadcaster, which has never been a stable institution.  In turn, CEOs like Mxakwe and chairpersons like Makhathini have not been able to withstand the lure of proximity to political power. They are not the first SABC executives who interpret their roles as opening the airwaves, not so much to the people, as to the politicians.  

It doesn’t help that both men have previously operated in public affairs roles where the definition of success is to lobby politicians and other stakeholders and finesse the government rather than stand up to it.  Mxakwe was in chocolates before with Nestlé and Makhathini in cigarette sales at BAT SA; both sectors require cushy relationships with power because the sectors are highly regulated. Public broadcasting is a different kettle of fish and needs executives like Magopeni, who stand for the public rather than politicians.

‘Trumped-up charges’

Her bosses drew the gangplank for Magopeni a few days after she refused to send her team to a private radio station to interview Ramaphosa, she writes in her grievance. On Tuesday morning, 2 November, she received a text message from Mxakwe instructing her to submit a report on why the Special Assignment episode had aired.  

Magopeni was shocked. She had just come off a 48-hour, no sleep shift. It was the day after elections, and the SABC broadcasts to the nation, which was watching in record numbers of more than 50-million eyes and ears. She asked Mxakwe for some time to prioritise the election results.  “At that stage, I had not slept for a solid 48 hours…but he insisted,” writes Magopeni.  

The airing of the Special Assignment episode had been weaponised against her. Until then, the SABC’s top lawyer Ntuthuzelo Vanara had dealt with the tow truckers lawyers. But Mxakwe suddenly started looping the head of HR into the communication. Magopeni could see the wood for the trees and the noose for her neck. “His doggedness to use the Special Assignment incident against me was blatant right from the start,” wrote Magopeni.  

Analysing this argument, blaming Magopeni for the airing of the interdicted episode is a bit like taking down Ramaphosa for the state of Johannesburg. There are four levels between her and the error. 

In her grievance letter, she writes that the schedulers for the television channel have not been asked to account. 

Mxakwe and Makhathini were seemingly exercised enough by the ANC demand to interfere. 

Neither responded to a separate letter Magopeni had written to them. In it, she had reported that the ANC deputy secretary-general Jessie Duarte had publicly upbraided and scolded her at the IEC results centre in Pretoria on 2 November. Instead, they submitted a letter to the IEC and submitted Magopeni’s note to it even though she had offered to write a formal report to the elections commission. “I am still horrified by this…I am aggrieved that my letter written directly to them was submitted to the IEC as a complaint lacking critical detail from the newsroom and without me being informed,” wrote Magopeni. DM

Gallery

Comments - share your knowledge and experience

Please note you must be a Maverick Insider to comment. Sign up here or sign in if you are already an Insider.

Everybody has an opinion but not everyone has the knowledge and the experience to contribute meaningfully to a discussion. That’s what we want from our members. Help us learn with your expertise and insights on articles that we publish. We encourage different, respectful viewpoints to further our understanding of the world. View our comments policy here.

All Comments 24

  • We need more courageous people like M’s Magopeni- she is an asset to any decent organization- I hope she stands firm and continues to shine her light on malfeasance.This attempt to return the SABC to the dark days of subservience to the ANCs degrading tactics should be over!

    • The ANC would never have been in power if it was not for the SABC, that dramatically changed hands in 1993/94. I was there, and the board and management changed overnight to an ANC alliance. The SABC with their TV stations and radio stations (especially the vernacular languages) plays a major role in informing the masses, especially rural areas. All other parties do not have a hope in hell to gain popular support as long as the Public Broadcaster is in the hands of the ruling party. Many news reporters died at the SABC because of their stand against “news interference” from the CEO and the Board. M’s Magopeni will simply be buried, as many before her have been buried. Sanef? What the hell is Sanef? They do not hold any power whatsoever. Independent Media, owned by the gangster Surve walks all over them. Maybe the other news media, including DM, will make a story out of this, but nothing, I repeat nothing, will change. Believe me, DSTV news, the choice of the privilege, do not, and never will, have the power of the SABC

      • @Coen Gous, I used to listen to Lesedi fm (sesotho radio station from SABC), it is nothing but a mouth piece of the governing party. The so called interviews were nothing but a rubber stamp of the propaganda from the ANC. But that was way back in 2015 and I don’t know how it is now.

      • Coen, I was at SABC just after you, (and I then worked for you at RadMark later). There was massive political interference on the stations I worked on. I think that the relatively small piece of the pie that the SABC gets from the advertising revenue speaks to the fact that people don’t really want their brands associated with a political mouthpiece. Unfortunately the rural people that the broadcaster caters to, have no benchmark against which to judge, so they just keep listening and watching – none the wiser

        • Tebogo…you are possibly 100% correct. I spend a good part of my life promoting the SABC’s vernacular stations to marketers and advertisers, including Lesedi FM That was between 1986 and 1996, when I resigned following the appointment of so-called “struggle cadres” (most were not) in very senior positions, endorsed by the ANC. Nothing wrong with that, because change had to happen.
          The direct interference by ANC Ministers and other cadres in news delivery is most unfortunate. However, fact remains, many South African’s, especially in Kwazulu-Natal, are functionally illiterate in languages other than their home language, and therefor wishes for a TV or radio station in the vernacular. Private stations, without exception, only broadcast in English or Afrikaans. Some community stations do broadcast in the vernacular, but they are a tiny percentage.

        • Chris, sorry responded to Tebogo and posted it under your comment.
          A voice from the past, and fully agree with your comment! That is why I maintain that whilst the ANC have the SABC under their wings, it will be almost impossible to unseat them. Yes, JC has indeed left the building. Who the heck wants to deal with this lot.
          Be well!

  • Very sad, she’s done a good job and restored credibility. If she is removed I for one will again desert SABC which I had boycotted until her arrival and the arrival of Stephen Groottes.

  • Fire the CEO and Chairperson immediately. as anyone who can actually watch an entire news broadcast on all three news stations (2 SABS and eNCA) would know the slant toward the ANC was obvious even to a blind person. it was disgraceful and a carbon copy of Vorster and his gang in the bad old days. that Fikile Mbalula should make the statement he did re not enough coverage for the ANC is worth being fired for.

    • Fire? Rory, you must be joking! Like it was in the National Party/Broederbond/Vervoerd/Vorster/PW Botha days, this is now the days of the ANC/SACP/Cosato/Zuma/Ramaphosa. The SABC, one of the biggest broadcasters in the world in term of audience numbers, is the mainstream news source of the ruling party. And you have no idea how big that power is. 50% of South African’s are effective illiterate, certainly in the English language. The SABC is their sole source of news. And the ANC is in total control…lock stock and barrel! They will simply NOT allow an anti-ANC CEO or Board in terms of numbers. Dream on!

  • Another serious problem we have is that the president simple refuses to daily, let alone weekly open press interview sessions. Actually he never does press interviews. Why?
    Communication is all at his pleasure, in a recording (family meetings.?? WTF?) and journalists never have an opportunity to ask pertinent questions of the day to report back to the citizens. Utterly undemocratic.
    Someone must be able to ask the president why his party was pressuring the public broadcaster before the elections, and whether he thinks this is permissible, and why Magopeni is suddenly being harassed after refusing him a little state-sponsored airtime. He has serious questions to answer.

  • Does it even matter? SABC is an irrelevance and has been for more than a decade. Nobody with access to the internet watches, there’s too much else to watch. Let it die for the sake of SA growth.

    • For those with money yes. What about those that can’t afford DSTV (or a TV), Internet, a computer, a DM subscription, a News24 subscription. Reality is,sir, combined SABC radio and TV audiences far outstrips the combined numbers of all private news media. So it is not irrelevant, except to you.

      • Coen is spot on. Given our history and our current unemployment rate, why do members of Many of the elite do not realise that probably the majority of people in South Africa can afford no other source of news, information or entertainment than the SABC. Private channels cost, and that’s a fact. The SABC is all to them. Accordingly, its board and employees should reflect the diversity of the population; its staff should all be competent, skilled and allowed to do their jobs as well as possible.

  • This sounds like a shocking situation. Thank you DM for drawing it to our attention. It sounds like Ms Magopeni is the right person for the job and is being hounded out because of it. All strength to her for taking on this fight, it can’t be easy.