South Africa

Press Ombudsman’s rulings against Sunday Times vindicate fired SARS officials

By Marianne Thamm 16 December 2015

Three rulings by the Press Ombudsman that stories published by the Sunday Times with regard to a SARS “rogue unit” were “inaccurate, misleading and unfair” vindicate former SARS acting commissioner Ivan Pillay and group executive Johan van Loggerenberg. The saga has tarnished the reputation of the country's biggest-selling newspaper which, it appears, was drawn into an elaborate cloak-and-dagger campaign to discredit SARS. By MARIANNE THAMM.

Well, it might only be Wednesday but we can safely predict, unless there is an urgent appeal, that the front page of next issue of The Sunday Times will be dedicated to carrying three large unconditional apologies to Finance Minister Pravin Gordhan as well as former acting SARS commissioner, Ivan Pillay, and group executive, Johan van Loggerenberg, for implicating them in the establishment of an illegal and covert investigative unit at SARS.

In three damning findings released today Press Ombudsman Johan Retief found that the newspaper and its investigative team had been “inaccurate, misleading and unfair” in its coverage of the so-called “rogue” unit and has called on the paper to print prominent front page apologies as well as carry these on its website. It has also been ordered to retract the stories and editorials.

The Sunday Times has seven days to appeal the ruling. The ruling also vindicates former investigative journalist Pearlie Joubert, who broke ranks, providing an affidavit that stated that the source for the paper’s reports was former Sunday Times editor Phylicia Oppelt’s ex-husband, advocate Rudolf Mastenbroek, a SARS official. Joubert claimed the leaks appeared to be part of “an orchestrated campaign”. The Sunday Times stories, based on a draft KPMG report, which the paper claimed was “final”, led to the sacking of Pillay and Van Loggerenberg.

Retief, however, did not make a finding on this the complaint that The Sunday times “was motivated by non-professional and personal considerations (conflict of interests)”.

While it is not certain what the consequences of this ruling will be, it is clear that current SARS commissioner, Tom Moyane, hand-picked by President Jacob Zuma to replace Pillay, will be feeling pressure.

In its ruling on the Pillay and Van Loggerenberg complaints the Ombudsman found that the Sunday Times had been in breach of several sections of the Press Code including the exercising of “care and consideration in matters involving dignity and reputation.”

In his finding on the Pillay matter, Retief ruled that the The Sunday Times “should have provided Pillay with a copy of the summary of the KPMG report – without which it was unfair to expect him to comment meaningfully on that document. This was in breach of Section 2.5 of the Press Code”.

The newspaper, he added, had not been justified in presenting the findings of the KPMG report as the “true version of KPMG’s final report at the time of publication.”

He found that editorial comment in the paper on the SARS saga was not based on facts that were “true or substantially true” and that it was not “fair comment”

With regard to Van Loggerenberg’s complaint, the Ombudsman found that the newspaper should have provided him with “a copy of the summary of the KPMG report – without which it was unfair to expect him to comment meaningfully on that document. This was in breach of Section 2.5 of the Press Code that says, ‘A publication shall seek the views of the subject of critical reportage in advance of publication…’ (The implication, of course, is that such a request should include all material aspects of the matter.)”

The paper was not justified in presenting the findings as “the true version of KPMG’s final report at the time of publication” said the Ombusman.

With regard to the paper’s allegations of a brothel that had been set up on by the alleged unit to spy on ANC politicians, the Ombudsman found that this story “was in a way rectifying earlier reports. In earlier reports the Sunday Times had linked Van Loggerenberg with the establishing of a brothel. In this story, subheaded ‘SARS official denies running sex club…’ Van Loggerenberg’s name was not mentioned. The Sunday Times should have, in accordance with Sect. 2.6, have corrected the fact that Van Loggerenberg did not run a brothel.”

Van Loggerenberg informed The Sunday Times and its owners Times Media Limited a month ago of his intentions to sue the media group. DM

Gallery

Watch Pauli van Wyk’s Cat Play The Piano Here!

No, not really. But now that we have your attention, we wanted to tell you a little bit about what happened at SARS.

Tom Moyane and his cronies bequeathed South Africa with a R48-billion tax shortfall, as of February 2018. It's the only thing that grew under Moyane's tenure... the year before, the hole had been R30.7-billion. And to fund those shortfalls, you know who has to cough up? You - the South African taxpayer.

It was the sterling work of a team of investigative journalists, Scorpio’s Pauli van Wyk and Marianne Thamm along with our great friends at amaBhungane, that caused the SARS capturers to be finally flushed out of the system. Moyane, Makwakwa… the lot of them... gone.

But our job is not yet done. We need more readers to become Maverick Insiders, the friends who will help ensure that many more investigations will come. Contributions go directly towards growing our editorial team and ensuring that Daily Maverick and Scorpio have a sustainable future. We can’t rely on advertising and don't want to restrict access to only those who can afford a paywall subscription. Membership is about more than just contributing financially – it is about how we Defend Truth, together.

So, if you feel so inclined, and would like a way to support the cause, please join our community of Maverick Insiders.... you could view it as the opposite of a sin tax. And if you are already Maverick Insider, tell your mother, call a friend, whisper to your loved one, shout at your boss, write to a stranger, announce it on your social network. The battle for the future of South Africa is on, and you can be part of it.


Comments

Please note you must be a Maverick Insider to comment. Sign up here or if you are already an Insider.

Our Burning Planet

No Tomorrow, Part One: Gwede Mantashe, climate suicide & the ANC’s 2019 election manifesto

By Kevin Bloom

JK Rowling is no longer a billionaire due to the amount of money she has donated to charity.